Forum Medicum

Ett framtida medicinskt & hälsovetenskapligt kunskapscentrum vid Lunds universitet

Visa rutor

Studiebesök på världens största Reality Lab i Toronto – iDAPT

Projektet Forum Medicum kan bli startskottet för en ny och unik laboratoriemiljö för hälsovetenskaplig forskning vid Lunds universitet. Förhoppningen är att de tänkta byggnaderna i Forum Medicum-projektet även ska kunna inrymma ett ”Reality & Exercise lab”- ett hälsovetenskapligt laboratorium i världsklass. Det skulle innebära ett enormt lyft för vår hälsovetenskapliga forskning och skulle även kunna ge den medicinska forskningen stora möjligheter. Med en så central placering och närheten till den prekliniska och kliniska forskningen skapas en bra grund för tvärvetenskapliga projekt såväl inom som utanför fakulteten.

Den mest omfattande och kvalificerade forskningsinfrastrukturen av detta slag finns idag i Toronto, Kanada – iDAPT (Intelligent Design for Adaptation, Participation and Technology). För att se denna miljö och lära av deras erfarenheter från planerings- och etableringsfasen åkte en delegation från Medicinska fakulteten på studiebesök dit under en vecka i oktober. (mer …)

oktober 25, 2013

Kommentarer

1 Kommentar Lämna en kommentar

Framtidens utbildning och lokallogistik

Arbetsgruppen för utbildning har träffats igen och diskussionerna från det första mötet fortsatte. Gruppen diskuterade hur universitetsutbildningen kommer att se ut i framtiden och vad akademiska studier kommer att inbegripa.

– Vi måste se till att studenter kan träffas och diskutera, det måste finnas lokaler som inbjuder till det.

Flera mötesdeltagare betonade också att behoven av de praktiska momenten i flera av våra utbildingar kommer att öka och att det kommer krävas fler metodrum.

En annan fråga som diskuterades, var hur man kan lösa flaskhalsarna i början av terminerna. Under en kort period över några veckor ska alla studenter samsas om samma föreläsningssalar. Gruppen kom med förslag som till exempel att bara ha programintroduktionens upprop på plats och låta kursstarterna för befintliga studenter ske på annat sätt, genom t ex digitalt upprop.

Sen diskuterades förslag på goda exempel som man kan göra studiebesök på, de som kom upp var: Örebro, Edinburgh, KI, MAH senaste undervisningslokaler, Köpenhamn m fl.

Som läxa till nästa gång fick gruppen att fundera på hur vi löser de logistiska problemen. Hur kan framtidens sätt att arbeta påverka lokalerna? Vad har vi evidens för att vi kan digitalisera? Vilka lokaler vet vi att vi absolut måste ha?

oktober 23, 2013

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arbetsgruppen med inriktning på den goda arbetsplatsen har startat

Nu har även arbetsgruppen för forskning haft sin första träff med sina nya deltagare. Vilka som ingår i gruppen kan du se under projektdeltagare. De fick en presentation av projektet och uppdraget.

Arbetsgruppen ska med hjälp av konsulter utreda behovet av arbetsplatser och forskningsmiljöer; vilka typer av lokaler som behövs och hur många. Arbetsgruppen ska fundera på funktion. Och man ska även tänka på administrationens arbetsplatser, när man ser till den goda arbetsplatsen.

(mer …)

september 20, 2013

Inlägget postades i

Arbetsgrupp-forskning

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arbetsgruppen för utbildning är i gång

Ett första möte har hållits med de nya gruppmedlemmarna, se deltagare. De har satts in i projektet och det som kom fram ur visionsgruppernas arbete under förstudiefasen.

Nu gäller det för arbetsgrupperna att fortsätta konkretisera visionerna ur förstudierapporten.

Under mötet diskuterade deltagarna hur de tror våra framtida utbildningar kommer att genomföras och kräva för lokaler. De två huvudfrågorna är: hur kommer vi att undervisa i framtiden, vilka lokaler kommer att behövas för det och hur använder vi våra resurser på rätt sätt. Med tanke på digitalisering och att mycket av studierna kan skötas på distans så är det svårt att förutsäga morgondagens behov.

(mer …)

september 19, 2013

Inlägget postades i

Arbetsgrupp-utbildning

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Beslut om arbetsgrupper

Dekanus har nu beslutat om att tre arbetsgrupper ska fortsätta arbetet med att konkretisera vårens visioner till hösten. Arbetsgrupperna är följande:

  • Arbetsgruppen för den goda arbetsplatsen och forskningsmiljö
  • Arbetsgruppen för samordning av grundutbildningarna
  • Arbetsgruppen för ett samlat resurscentrum och publika lokaler

De ska särskilt titta på:

  • lokalerna för forskning, inklusive utformningen av de individuella arbetsplatserna för lärare/forskare, samtalsrum, intervjurum och gemen­samma resurser för forskningsinfrastruktur
  • undervisningslokaler och metodrum och resurser som kan samutnyttjas mellan de olika utbildningarna och mellan forskning och undervisning
  • vilka funktioner som skall ingå i ett samlat resurscentrum för stöd­funktioner (och därmed indirekt vilka administrativa funktioner som får karaktären av back office)

Läs mer om Dekanus beslut om arbetsgrupper

Tack alla ni som på ett eller annat sätt har bidragit i vårens arbete!


Informationsmöte på HSC

Igår var vi inbjudna till HSC för att presentera projektet i allmänhet och  vad som kom fram i förstudierapporten i synnerhet.  Runt 70 personer kom för att höra om var framtidens verksamhet ska hålla till. Ingemar Carlstedt underströk att det inte bara ska handla om en flytt av verksamhet utan också om ett nytt sätt att arbeta. Ett av målen är en ökad integrering mellan den medicinska och den hälsovetenskapliga forskningen och utbildningen och att det nya centret ska bidra till mer ämnesöverskridande projekt där man ser på forskningsutmaningarna mer translationellt. Mycket av det befintliga BMC:s lokaler ingår i det ytor som ska göras om och ingå i projektet. Det handlar om t ex F, I och H-husen samt långa gången.

Med ett bättre samutnyttjande av ytor och servicefunktionerna hoppas man också kunna få ett bredare och större utbud (fler mötesrum, föreläsningssalar, bättre öppettider, bredare service och fler matalternativ).

Ett  annat syfte med ett nytt centrum är att det också ska innebära ett lyft för den hälsovetenskapliga forskningen och att man ska ges bättre förutsättningar för ökade anslag med bättre faciliteter i form av moderna labb mm.

Se presentationen som hölls för HSC 20130618

juni 19, 2013

Inlägget postades i

Informationsmöten

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Förstudierapporten klar

Förstudierapporten är nu klar och inlämnad till dekanus och fakultetsstyrelse.
Den innehåller en sammanfattning av visionsgruppernas visioner som de har kommit fram till under våren tillsammans med en övergripande lokalinventering av våra framtida lokalbehov. Rapporten innehåller också ett förslag på hur det fortsatta arbetet till hösten kan se ut.

Tack alla ni som har varit med och deltagit i visionsarbetet och framtagning av lokalbehov!

Till hösten är styrgruppen  förslag till Dekanus att arbetet ska fortsätta i mindre arbetsgrupper som kommer att arbeta med mer konkreta frågor och en mer detaljerad inventering.


Visionshalvdag för Forum Medicum

visionsdagen

I onsdags hölls en visionsdag i Forum Medicums ära. De tre visionsgrupperna fick chansen att presentera resultatet av sina visioner för fakultetsstyrelsen, fakultetsledning, prefekter och utbildningsnämndsansvariga. Totalt var det 55-60 personer som medverkade under mötet. Efter att visionsgrupperna fått presentera sina diskussioner så bjöds alla andra med att fortsätta visionera kring de olika frågorna, hur vår utbildning, forskning, stödfunktioner och publik verksamhet kommer att se ut i framtiden.

Efter presentationerna delades alla in i 4 grupper och fick diskutera 4 olika frågor:

Gruppdiskussionerna kom igång snabbt och det var ett stort engagemang hos deltagarna.  Trots den korta tiden de hade att tillgå kom det fram mycket klokt ur diskussionerna.

För utbildning kretsade diskussionen kring hur samverkan mellan utbildningarna och med sjukvården kommer att se ut i framtiden. Men också mycket kring under vilka former utbildningen kommer att ske och hur mycket digitaliseringen kommer att påverka lärandet.

Grupp 2 skulle besvara frågor om forskning. De diskuterade det tvärprofessionella, att forskningen kommer att vara bli mer patientnära och kommer att organiseras mer utifrån gemensamma forskningsområden än avdelningar i framtiden. De trodde också på en bättre fördelning av medel och att forskning kommer att vara mer utspridd överallt om tio år.

Den 3:e gruppen diskuterade kring stödfunktioner och de pratade om vilka stödfunktioner som finns och hur vi bästa kan stödja besökare, medarbetare och studenter i framtiden.

Grupp 4 skulle besvara hur vi gör vår verksamhet mer publik. Deras samtal kretsade mycket kring hur vi kan öppna upp oss för allmänheten och skapa förtroende kring vår verksamhet. Deras visioner var att man ska utveckla samarbetet med resten av LU och att man ska erbjuda aktiviteter och arrangemang för skolelever, patientföreningar och andra. De poängterade vikten av att fakulteten ger en seriös och professionell bild av vår verksamhet och att man ger en rättvisande bild av den komplexitet som vår forskning omfattar.

Efter gruppernas presentation berättade Ingemar Carlstedt om vägen framåt.

Tack alla ni som var med och bidrog till kreativ och klok input!!


Stora aulor, speakers corners och mötesplatser ger liv och rörelse på fakulteten

Visionsgruppen för stödfunktioner har mötts igen, denna gång handlade diskussionen mer om specifika behov av lokalytor. Möjligheten att samla många människor några gånger om året i en aula/föreläsningssal kom upp som ett behov. En aula för upptill 500 personer 5-10 gånger om året, för tillfällen som NMT-dagar, Forskningens dag, Sandblomsdagar, terminsstart mm. Även en hel del arrangemang behövs för upp till 150 personer.

Att erbjuda andra aulor på andra platser är inte alltid optimalt. Det finns inte många bra alternativ och erfarenheter har visat att det är svårt att få våra interna medarbetare att ta sig långt bort. Det finns även ett värde av att vara stället där det händer här och nu, som en del av strategin: Lund University- the experience.

–  Det handlar kanske också om vad vi skulle vilja ha som vi inte har idag.

Med bättre lokaler så kanske det blir fler arrangemang och mer liv och rörelse på ett mer naturligt sätt. Det kanske behövs en SPOC-koordinator som kordinerar allt som händer så att det inte krockar.

Ytor för spontana möten togs också upp som något viktigt, t ex när man har internationella gäster på besök kan man erbjuda folk en enkel och spontan frågestund i en avslappnad miljö.  Med speaker’s corner, fri för folk att använda och möjlig till snabb utannonsering, kan vi skapa en känsla av puls och händelserik miljö.

maj 8, 2013

Inlägget postades i

Visionsarbete - stödfunktioner

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Visionsgruppen för stödfunktioner hade sitt tredje möte

Man fortsatte diskussionen utifrån frågorna: vilka stödfunktioner bör vara tillgängliga ute bland människor (besökare, medarbetare och studenter) och var en dela av det första goda mötet, ska det vara samma för studenter och medarbetare och ska vi organisera stödfunktionerna som ett varuhus, en galleria eller ett stadscentrum?

SkissDiskussionen resulterade i och kretsade kring en skiss (se bild) vars centrum utgör första mötespunkten för studenter, medarbetare och besökare såväl fysiskt som virtuellt. Kring centrum sprids stödfunktioner och andra verksamheter och i periferin hamnar de funktioner som är av mer intern karaktär såsom ledningsstöd, ekonomi, etc.

Det pratades om karaktären av en stad med torgkänsla, där man har publika ytor som café/restaurang centralt och andra ytor för t.ex. utställningar, konferenser, mötesplatser och studenter spridda runt omkring. Det är viktigt att fysiska ytor och rum görs för flexibel användning.

Gruppen lyfte också vikten av att skapa känslan att detta ska vara en plats för studier och akademisk verksamhet. Och att man även lever upp till hälsovetenskaplig evidens och uppmuntrar till rörelse genom en trevlig miljö där det ska kännas kul att få röra sig.

Till nästa möte förväntas gruppdeltagarna komma med uppskattningar om hur många människor som kommer befinna sig samtidigt i ett studie- och hälsovetenskapligt centrum, såväl sett över dygnet som över året.

april 15, 2013

Inlägget postades i

Visionsarbete - stödfunktioner

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Inventeringsmöte med institutionsledningarna

Vi har träffat institutionsledningarna för att be dem uppskatta de nuvarande och framtida lokalbehoven. Frågor som kom upp var om det är en fördel eller en nackdel att lägga kanslierna nära varandra? En uppfattning var att det var viktigare att sitta nära sin verksamhet än att sitta nära övriga kanslifunktioner, men för andra spelade det mindre roll eftersom att deras verksamhet ändå är så utspridd.

Som fördel togs upp att vi samarbetet inom t.ex. HMS, HR, kommunikation och grundutbildningen kan öka om vi kommer närmare varandra. Detta är viktiga verksamheter vid institutionerna men “volymen” är inte så stor, vilket gör att man lätt blir sårbar. Dessutom kan det vara kompetensutvecklande och stimulerande om man sitter nära varandra och kan dela idéer.

(mer …)

april 12, 2013

Inlägget postades i

Informationsmöten

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Inventering om lokalbehoven för våra utbildningar

Nu har vi träffat representanter för våra utbildningar för att höra hur deras lokalbehov ser ut idag och vad de tror om de framtida behoven. Diskussionerna rörde antalet studenter, studenternas fördelning över terminen, vilken typ av lokaler som behövs i framtiden och hur vi placerar lärar-/forskarrummen.

Hela fakulteten har runt 3000 studenter idag och enligt prognoserna blir det 3500 år 2018, av dessa är ca 2300 verksamma i Lund  (i framtiden 2800).  Det är ett stort antal studenter  och det är viktigt att försöka uppskatta hur många som vill ha tillgång till studiecentrum och resurserna där samtidigt. Vid mötet kom det fram att det är svårt att undvika en ojämn fördelning över terminen. Den verksamhetsförlagda utbildningen är beroende av klinikernas verksamhet. (mer …)

april 12, 2013

Inlägget postades i

Informationsmöten

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg