Man fortsatte diskussionen utifrån frågorna: vilka stödfunktioner bör vara tillgängliga ute bland människor (besökare, medarbetare och studenter) och var en dela av det första goda mötet, ska det vara samma för studenter och medarbetare och ska vi organisera stödfunktionerna som ett varuhus, en galleria eller ett stadscentrum?
Diskussionen resulterade i och kretsade kring en skiss (se bild) vars centrum utgör första mötespunkten för studenter, medarbetare och besökare såväl fysiskt som virtuellt. Kring centrum sprids stödfunktioner och andra verksamheter och i periferin hamnar de funktioner som är av mer intern karaktär såsom ledningsstöd, ekonomi, etc.
Det pratades om karaktären av en stad med torgkänsla, där man har publika ytor som café/restaurang centralt och andra ytor för t.ex. utställningar, konferenser, mötesplatser och studenter spridda runt omkring. Det är viktigt att fysiska ytor och rum görs för flexibel användning.
Gruppen lyfte också vikten av att skapa känslan att detta ska vara en plats för studier och akademisk verksamhet. Och att man även lever upp till hälsovetenskaplig evidens och uppmuntrar till rörelse genom en trevlig miljö där det ska kännas kul att få röra sig.
Till nästa möte förväntas gruppdeltagarna komma med uppskattningar om hur många människor som kommer befinna sig samtidigt i ett studie- och hälsovetenskapligt centrum, såväl sett över dygnet som över året.